Na lotnisku Chopina wylądował dziś (19 maja) boeing B777F rzadko goszczącej w Polsce linii Air China Cargo. Przewoźnik ten nie ma regularnych połączeń z Polską, więc początkowo nie wiadomo było dla kogo wykonywał rejs i co przewoził. Jednak potem okazało się, że samolot przywiózł... silnik Rolls Royce Trent 700 dla uziemionego w Warszawie airbusa A330-200 linii Air China.
Popusty airbus A330-200 to maszyna o rejestracji B-5932 i numerze MSN 1459 dostarczona do Air China we wrześniu 2013 r. Na pokład maszyna zabiera 265 pasażerów w konfiguracji dwóch klas podróży: 18 w klasie biznes oraz 247 w klasie ekonomicznej. Wspomniany samolot jest uziemiony w Warszawie od 14 maja br. A330 wylądował tego dnia rano i potem w południe miał udać się w rejs powrotny. Niestety pojawiła się usterka techniczna i lot CA738 został ostatecznie odwołany. Były próby napraw, jednak zakończyły się one niepowodzeniem i samolot został przeciągnięty pod hangary firmy LOT AMS. Tam prawdopodobnie przedstawiciele techniki przewoźnika podjęli decyzję o demontażu popsutej jednostki napędowej i transport zapasowego silnika z Chin.
Silnik potrzebny do wymiany przetransportował boeing B777F Air China Cargo. Frachtowiec zrobił przystanek na swojej trasie lotu CA1047, który jest obsługiwany co drugi dzień z Szanghaju do Frankfurtu. Maszyna wylądowała w Warszawie około godziny 10.50. Po wypakowaniu silnika oraz podstawy/stojaka pod zdemontowaną jednostkę napędową, B777F odleciał po 13.00 do Frankfurtu w celu kontynuacji swojej trasy. B777F, który przyleciał do Warszawy, to samolot o rejestracji B-223T i numerach MSN/LN 67835/1762 dostarczony do dywizji cargo Air China 24 czerwca 2024 r. Frachtowce B777 mają zasięg ponad 9 200 km i na pokład mogą zabrać 102 tony ładunku. Dwusilnikowy boeing B777F jest o około 20 proc. bardziej wydajny i emituje ponad 15 proc. mniej CO2 niż np. MD-11F. Ponadto B777F spełnia surowe wymagania w zakresie ochrony przed hałasem określone w załączniku 16 ICAO, tom I, rozdział 14.
Rolls-Royce Trent 700
Trent 700 to silnik turbowentylatorowy, dwuprzepływowy o dużym stosunku dwuprzepływowości produkowany przez brytyjską firmę Rolls-Royce. Jego średnia to 2,47 m, długość 3,91 m a masa 4 785 kg. Jednostka ta została stworzona przede wszystkim do napędzania samolotów Airbusa z rodziny A330. Pierwsze testy serii Trent 700 rozpoczęły się w sierpniu 1990, a certyfikat otrzymano w 1994 r. W marcu 1995 silniki otrzymały certyfikat ETOPS 90, który w grudniu został wydłużony do 120 minut, a do 180 minut w 1996 r. W 2009 r. Rolls-Royce przedstawił ulepszoną wersję silnika Trent 700 oznaczoną jako Trent 700EP, który miał większą wydajność od pozostałych oraz pakiet ulepszeń pochodzący z pozostałych modeli z serii Trent. Nowa wersja spala o 1,2 proc. mniej paliwa niż poprzednie jednostki Trent 700. Air China w swoich samolotach A300 używa silników Trent w wariancie 772C-60, który został certyfikowany w marcu 2007 r., osiąga ciąg do 316 kN, silnik uzyskuje większą moc w stosunku do 772B-60 powyżej 2 440 m (8 000 stóp).
Air China w Polsce
Przejęcie rynku lotów Warszawa – Pekin przez linie Air China jest już faktem, a z początkiem sezonu letniego narodowy przewoźnik Chińskiej Republiki Ludowej jeszcze bardziej ugruntował sobie pozycję rynkową. Airbusy A330 między stolicą Państwa Środka a Lotniskiem Chopina latają cztery razy w tygodniu, a jest szansa nawet na codzienne operacje. Narodowy przewoźnik Chińskiej Republiki Ludowej obecny jest w warszawskim porcie lotniczym od września 2016 roku. Od tego czasu połączenia między Pekinem a „Okęciem” realizują airbusy A330-200/300 trzy lub cztery razy w tygodniu, gdyż na taką częstotliwość operacji zezwala bilateralna umowa między dwoma krajami. W sezonie letnim 2025 chiński operator oferuje Polski cztery rotacje (CA737/CA738) w tygodniu do Polski, które realizowane są w poniedziałki, środy, piątki oraz soboty. Zgodnie z rozkładem lotów, prawie wszystkie rejsy na Lotnisko Chopina w lecie obsługiwać będą A330-200 choć zdarzają się podmiany na większe A330-300.
Obecnie między Warszawą a Pekinem bezpośrednie usługi oferuje wyłącznie Air China, gdyż
Polskie Linie Lotnicze LOT zawiesiły rejsy do stolicy Chin (port lotniczy Capital). Przewoźnik znad Wisły wcześniej podjął decyzję o
niewznawianiu lotów do pekińskiego lotniska Daxing, a z raportu slotowego na sezon letni 2025 dla „Okęcia” wynika, że Pekin-Daxing nie wróci do siatki lotów w lecie 2025 roku.